Noua fabrica Tesla

Noua fabrica Tesla de 5 miliarde de dolari

    Noua fabrica Tesla vine intr-o perioada in care majoritatea masinilor electrice sunt costisitoare, au o autonomie limita si s-au dovedit, in cele mai multe cazuri, dificil de vandut. Modelele de la marii producatori auto inca arata si se comporta ca niste improvizatii. Cea mai mare realizare a lui Tesla a fost ca au reusit sa produca o masina electrica care poate fi comparata credibil cu orice sedan de lux cu propulsie conventionala rapid si scump. Insa cresterea pe termen lung a companiei din California, cat si adoptarea in masa a masinilor electrice, sunt ambele dependente de o scadere semnificativa a costurilor bateriilor.

    Urmatoarea misiune a lui Tesla este sa inceapa sa fabrice in 2017 o masina electrica pentru mase, disponibila in cantitati mari si la un pret mult mai mic. Aceasta misiune se bazeaza in principal pe constructia unei „gigafabrici” de baterii in SUA.

    Bateriile reprezinta componenta cea mai scumpa dintr-o masina electrica. Dl Musk, fondatorul PayPal si un investitor important in domeniul tehnologiei, spune ca bateriile folosite de catre Tesla sunt mult mai ieftine decat cele ale competitiei. Tesla si-a proiectat bateriile si circuitele aferente, fiecare dintre ele continand in jur de 7000 de baterii de mici dimensiuni – asemanatoare celor utilizate pentru laptop-uri. Este vehiculat faptul ca Tesla cumpara cantitati mai mari din aceste tipuri de baterii decat toate companiile producatoare de calculatoare la un loc.

Noua fabrica Tesla

Nous fabrica Tesla va genera reduceri de cost de 30%

    Tesla isi motiveaza strategia de cumparare pe premisa ca achizitionarea unui produs comun, in cantitati mari ofera avantaje mari comparativ cu strategia marilor producatori de a-si fabrica o baterie personalizata. Tesla a calculat ca bateria lor, incluzand sistemul de management al puterii cat si sistemul de racire costa mai putin de 300 $ / kWh, in jur de 50% din costurile competitorilor.

    Noua fabrica Tesla, care in cele din urma va produce baterii pentru aproximativ 500.000 de masini electrice, ar trebui sa le reduca costurile cu inca 30%, conform declaratiilor celor de la Tesla. Dl Musk crede ca 2/3 din economii vor surveni doar din economia de scala, intrucat noua fabrica va dubla cantitatea de baterii pe baza de Li produse la nivel mondial.

Citeste si: Noul Tesla Roadster disponibil in 2017

Prognoza costuri baterii

    In cazul in care Tesla va reusi sa se ridice la inaltimea acestor declaratii, masina electrica va intra cu adevarat in piata de masa. Sanford C. Bernstein, o companie de cercetari crede ca acesta investiei va ajuta costurile sa scada sub pragul de 200$ kWh, prag la care, cu ajutorul subventiilor oferite de stat, masinile electrice vor deveni competitive cu modelele cu propulsie traditionala.

Noua fabrica Tesla

Investitia de 5 miliare $ in noua fabrica Tesla considerata un risc mare

    Cu toate acestea, anumiti analisti se indoiesc de declaratiile facute de catre Tesla, intrucat aproximativ 70% din costurile unei baterii sunt generate de catre materiile prime utilizate la fabricarea sa. Astfel potentialele reduceri de costuri de productie sunt limitate. Si chiar daca fabrica va putea sa produca baterii ieftine in numar mare, acest lucru nu va fi suficient. Paul Rivera of Ricardo, un consultant in materie de tehnologie, este de parere ca solutia pentru extinderea autonomiei si performantelor, in timp ce se reduc costurile, este imbunatatirea eficientei, marimii si greutatii masinii. Aceste aspecte nu sunt neeaparat un avantaj pentru Tesla intrucat competorii sai au investit deja sume colosale pentru imbunatatirea acestor aspecte la masinile lor de serie cu propulsie conventionala.

Cisteste si: Defectiuni la masinile electrice Tesla S

    Cu un cost de 5 miliarde de deolari, pe care Tesla planuieste sa il imparta cu Panasonic Japonia, actualul furnizor de baterii, precum si cu alti parteneri, noua fabrica Tesla reprezinta un mare risc. Dar compania a ales deja cele mai prielnice locuri cum ar fi Arizona, Texas, New Mexico sau Nevada. Iar in conditiile in care cererea pentru masini electrice stagneaza, productia mare de baterii ieftine si-ar putea gasi utilizari in alte domenii, cum ar fi stocarea energiei solare, pentru a permite oamenilor sa se deconecteze de la reteaua electrica.

Noua fabrica Tesla

Elon Musk este un om cu o mare incredere in sine, iar printre proiectele sale se numara inclusiv stabilirea unei colonii permanente pe Marte, ceea ce inseamna ca sunt puternice sanse ca scepticismul cu care sunt privite anumite proiecte ale sale, sa nu il influentele deloc.

Sursa articol: economist.com